CSW Kronika

Dodano: 2012-03-20

Kronika to centrum sztuki współczesnej, ulokowane w centrum przemysłowego Bytomia na Górnym Śląsku, zajmujące się eksplorowaniem związków pomiędzy współczesną teorią i praktyką artystyczną a muzyką, etyką, polityką i naukami społeczymi, edukacją, teatrem, filmem, alternatywną turystyką, dizajnem i architekturą. Kronika jest miejscem produkcji wiedzy.

Program Kroniki realizowany jest poprzez wystawy, projekty w przestrzeni publicznej, wycieczki,  eksperymentalne cykle muzyczne publikacje i wydawnictwa artystyczne, warsztaty, dyskusje, wykłady i działalność popularyzatorską. Strategicznym miejscem instytucji jest meeting room, przestrzeń – co roku projektowana przez innego artystę – łącząca funkcje sceny muzycznej, chill-out roomu, czytelni i sali projekcyjnej. Odzwierciedla to taktykę instytucji poszukującej nowej, elastycznej formuły działania, w oparciu o multidyscyplinarne możliwości.

Kronika organizuje także pobyty rezydencyjne dla artystów i kuratorów, którzy podczas kilkutygodniowych pobytów na Śląsku tworzą projekty odnoszące się do specyfiki regionu i jego aktualnej problematyki społeczno-kulturalnej. Kronika prowadzi również stałą działalność edukacyjną, wypożyczalnię rowerów oraz jedyną na Śląsku księgarnię artystyczną.

Kronika współpracuje z artystami, kuratorami i ośrodkami sztuki w Polsce i za granicą m.in. Kunstverein w Wolfsburgu, Fundacją Galerii Foksal w Warszawie, Press to Exit Project Space w Skopje, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Studiami Kuratorskimi Uniwersytetu Jegiellońskiego w Krakowie, Botkyrkan w Sztokholmie, thealit Frauen.Kultur.Labor w Bremie, Ars Cameralis Silesiae Superioris, Krytyką Polityczną, Pro Helvetia, Art School Maa w Helsinkach.

                                                        

Kronika jest instytucją Miasta Bytomia i działa w strukturach organizacyjnych Bytomskiego Centrum Kultury

 

założenia programowe:

 

Sztuka testuje / przesuwa granice przyjęte przez społeczeństwo.

Sztuka to samouczące się narzędzie, elastyczne – oportunistycznie dopasowujące się do szybkich zmian dzisiejszego świata. Sztuka jako eksperymentalna droga poznania, intensywna forma życia, jawi się jako oferta tam, gdzie inne dziedziny bałyby się zaryzykować eksperymentu, gdzie ogranicza je racjonalność, służąca w prostej linii np. gospodarczemu neoliberalizmowi.

Instytucje sztuki, artyści, kuratorzy, cały system art-worldu wydaje się być potężnym narzędziem komunikacji i perswazji. A jednak członkowie tego systemu nie wykorzystują owego potężnego mechanizmu, który posiadają. Bądź wykorzystują go zawsze tak samo – do skutecznego przekonywania, że jedynym prawomocnym dla sztuki modelem pytań są zagadki nierozstrzygalne, a jedynym modelem odpowiedzi – paradoks. Aparat sztuki jest ślepy, nie ma kierunku w którym zmierza, ani celu który warto osiągnąć. Choć mógłby być, na wzór dyskursów akademickich, mocnym kanałem oddziaływania, pełnoprawnym uczestnikiem i współtwórcą debaty o kształcie rzeczywistości i sposobach przeżywania świata.

Odważmy się więc używać nieprawomocnego języka sztuki do formułowania realnych żądań. Jeżeli myślimy o sztuce poważnie powinniśmy przyjąć wiedzę, którą produkuje i wprowadzać ją w nasze życie.

Stanisław Ruksza, dyrektor artystyczny Kroniki

KRONIKA

Rynek 26

41-902 Bytom

tel. (+48 32) 281 81 33

fax. (+48 32) 281 76 94

mail@kronika.org.pl

 www.kronika.org.pl



Wyszukaj:

Archiwum:

Kalendarium:

Wrzesień
2018
PnWtŚrCzPtSoNd
-----
1
2
3
-------