26
Sty

Wystawy w CSW Kronika: Adelina Cimochowicz. Jak się dziś czujecie? | Martyna Wolna. Gorzko, gorzko | Nie mów mi jak mam żyć

Tagi:
Dodano: 2018-01-17 Autor: xx

Rozpoczęcie wydarzenia: 2018-01-26 | Zakończenie wydarzenia: 2018-03-03

Adelina Cimochowicz. Jak się dziś czujecie?

Kurator: Jakub Gawkowski, instalacja dźwiękowa: Bartosz Zaskórski


Punktem wyjścia pierwszej indywidualnej wystawy Adeliny Cimochowicz jest irracjonalny lęk wynikający z braku zaufania do samej siebie.

Zakręcony kran, zamknięte drzwi, żelazko, okno, kuchenka, piekarnik – przed wyjściem wszystko trzeba sprawdzić po kilka razy, upewnić się, czy można bezpiecznie opuścić mieszkanie nie powodując tragedii. Kiedy kompulsywne sprawdzanie staje się męczące, z pomocą przychodzą zdjęcia. Nie trzeba patrzeć, wystarczy je zrobić smartfonem, aby zapewnić sobie spokój. Mieć dowód, gdyby na horyzoncie znów pojawiła się niepewność. Rosnąca z dnia na dzień kolekcja staje się dokumentacją zmagań z samą sobą i walki z przedmiotami. Wkrótce samo robienie zdjęć staje się kolejnym, powtarzalnym rytuałem. Notoryczne fotografowanie ma ujarzmić urządzenia domagające się uwagi. Przedmioty codziennego użytku sprawują w ten sposób władzę nad ich użytkownikami. Na wystawie cyfrowe pliki zyskują formę materialną. Wisząc na białych ścianach galerii same stają się obiektami fetyszyzowanymi przed świat sztuki.

Tytuł Jak się dziś czujecie? nawiązuje do istniejących w Internecie społeczności, wewnątrz której osoby z różnych grup, klas, szerokości geograficznych dzielą się swoimi lękami, obsesjami i szukają innych podobnych sobie. Bezpieczne wirtualne wspólnoty zapewniają wsparcie, o które trudno w świecie, gdzie każdy zajęty jest budowaniem swojego atrakcyjnego, pozbawionego problemów JA. Na wystawie prezentowane jest Muzeum Nerwicy nagrodzone Grand Prix na Festiwalu Młode Wilki’17, stworzone z pomocą użytkowników grup internetowych z Wenezueli, Pakistanu, Wielkiej Brytanii, Polski i Węgier. Projekt proponuje radykalne przemyślenie koncepcji muzeum - instytucji wyrastającej z tradycji budowania wizerunku, prestiżu oraz oświeceniowego projektu skatalogowania rzeczywistości i edukowania społeczeństwa. Prezentuje kolekcję zbudowaną z materiałów wizualnych będących świadectwem zaburzeń nerwowych – nieodłącznej części współczesności, która skutecznie wymazywana jest z pola debaty publicznej na margines „prywatności”.

Adelina Cimochowicz (1992) – zajmuje się fotografią, wideo oraz działaniami ze społecznością. Ukończyła architekturę na Politechnice Białostockiej. Studiuje na Wydziale Nowych Mediów ASP w Warszawie. Aktywistka współpracująca z Komitetem Obrony Praw Lokatorów. Brała udział w wystawach w Galerii Salon Akademii oraz CSW Zamek Ujazdowski.

 

Martyna Wolna. Gorzko, gorzko

Kurator: Paweł Wątroba


"Popatrz, to jest robota. Podejdziesz, powiesz: tu kreska, tu kropka; pooglądasz sobie piękne ciałko. I co? I wypłata ląduje w kieszeni."

To jeden ze stereotypów na temat artysty z polskiego formatu telewizyjnego. A za nim cała feeria kolejnych: artysta jako niebieski ptak, życiowy nieudacznik, seksista malujący kobiece akty. Artystka jako bogata żona z ekscentrycznym hobby lub niepoważna i niedojrzała adeptka sztuki. W przekazach telewizyjnych figura artysty/artystki jest obiektem kpin i niezrozumienia, a twórczość malarska nie zasługuje na miano pracy. Sukces artystyczny to z kolei widzimisię krytyka lub kolekcjonera, który w magiczny sposób spienięża talent lub jego ewidentny brak. Gorzka wizja świata sztuki, w którym każdy powie: "też bym tak potrafił".

Fantazmaty te Martyna Wolna prezentuje w wideo found footage Sztuczny produkt kultury jako komentarz sytuacji ekonomicznej artysty. Gorycz wyobrażeń, ale też realiów traktuje następnie dużą dawką cukru, który może być pokrzepieniem i obietnicą krótkiej przyjemności lub ukrytym wrogiem, uzależnieniem, nagrodą bądź karą w procesie socjalizacji. W malarskiej serii barwionej tuszem ponownie odnosi się do koncepcji sztucznego produktu kultury, wskazując na symptomatyczną w polu sztuki transgresję pomiędzy realizacjami artystycznymi a towarami konsumpcyjnymi, rozmywającą się kategorię autorstwa, jak również dematerializację i efemeryczność samego dzieła sztuki, po którym pozostaje jedynie dokumentacja. Cukier jako dzieło sztuki ma przedłużoną datę ważności, nie jest jednak wieczny. Krystalizuje się w nim krytyka systemu sztuki - dysonans pomiędzy nadprodukcją dzieł oraz wzrastającą liczbą artystów a rynkowym popytem na realizacje i usługi artystyczne jest coraz większy. Aktywna twórczość częstokroć okazuje się wysiłkiem nieopłacalnym. Osłodą gorzkiej rzeczywistości dla artystki może być jednak wystawa indywidualna.

Martyna Wolna (1988) - artystka wizualna, malarka, autorka performansów, obiektów oraz interwencji w przestrzeni. Absolwentka ASP w Gdańsku, studiowała również na ASP w Łodzi oraz ASP w Katowicach, tytuł doktorski uzyskała na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. W latach 2015-2016 zajmowała się animacją malarską przy produkcji filmu "Loving Vincent" w reż. D. Kobieli i H. Welchmana, nominowanego do Oskara w kategorii pełnometrażowego filmu animowanego. Jej prace prezentowano na wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w CSW Toruń, BWA Jelenia Góra, Muzeum Narodowym w Krakowie, Wozowni w Toruniu, Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie. Pochodzi z Rudy Śląskiej, mieszka i pracuje w Bergen w Norwegii.

 

Nie mów mi jak mam żyć

Kuratorka: Katarzyna Kalina

We współpracy z Fundacją Kultura Obrazu (Anna Sielska, Ewelina Lasota, Helena Zakliczyńska, Barbara Kubska)
Autorzy książek: Wanessa, Dominik, Klaudia, Dawid, Adam, Dominik.

Wystawa jest subiektywnym wyborem fotografii powstałych w ramach warsztatów przeprowadzonych przez Fundację Kultura Obrazu z uczestnikami „ Świetlicy Sztuki” CSW Kronika. Animatorki, fotografki oraz psychoterapeutka spotykały się z uczestnikami warsztatów przez kilka miesięcy w 2017 roku grupowo oraz indywidualnie. W wyniku warsztatów powstało sześć książek – czyli sześć osobistych opowieści.

Warsztaty prowadziły: dr Anna Sielska adiunkt w Pracowni Fotografii, Katedra Projektowania Graficznego, Wydział Projektowy ASP Katowice, dr n.med. Helena Zakliczyńska - psychoterapeuta; Ewelina Lasota - animatorka kultury, absolwentka socjologii; Barbara Kubska - artystka, fotografka, Pracownia Fotografii, Katedra Projektowania Graficznego, Wydział Projektowy ASP Katowice
Współpraca: Fundacja Kultura Obrazu oraz Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.

Projekt badawczy został sfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przyznanych w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Wydziału Projektowego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w 2016 roku.

 

Wystawy potrwają do 3 marca

CSW Kronika

Rynek 26, Bytom.

Komentarze:

Twoja ocena:

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.


Wyszukaj:

Archiwum:

  • Lipiec (5)
  • Sierpień (0)
  • Wrzesień (0)
  • Październik (0)
  • Listopad (0)
  • Grudzień (0)

Kalendarium: