21
Kwi

Wystawy w CSW Kronika

Tagi:
Dodano: 2017-04-20 Autor: ww

Rozpoczęcie wydarzenia: 2017-04-21 | Zakończenie wydarzenia: 2017-06-10

„Gdziekolwiek będę, będzie śmierć!” Macieja Salamona i Adama Witkowskiego, „Ślubu nie będzie” Tomasza Bierkowskiego, Pauliny Duźniak i Marka Sobczyka oraz „Second Moon Syndrome” Ani i Adama Witkowskich, to najnowsze wystawy, które można oglądać w CSW Kronika.

 

Ślubu nie będzie. Artyści: Tomasz Bierkowski & Paulina Duźniak, Marek Sobczyk

Kurator: Stanisław Ruksza

Wystawa Ślubu nie będzie składa się z dwóch legendarnych prac odnoszących się do Bytomia: nowej wersji obrazu Marka Sobczyka Jimi Hendrix wykurwia z wiosłem na deski w Bytomiu, namalowanego specjalnie na wystawę w Kronice oraz z tekstu Macieja Maleńczuka Edek Leszczyk z lat osiemdziesiątych, który otrzyma swoją wizualną formę w projekcie Tomasza Bierkowskiego (autora logo i identyfikacji wizualnej Kroniki) i Pauliny Duźniak.

Obie prace zawsze chcieliśmy pokazać w Kronice, uznając je za dopełniające tożsamość instytucji i samego miasta, ale nie było okazji... Obie stanowią asumpt do dalszego snucia historii wokół Bytomia.

Pierwsza wersja obrazu Sobczyka, obecnie w depozycie Muzeum ASP w Warszawie, prezentowana była na głośnej wystawie Co słychać zorganizowanej w 1988 roku przez Andrzeja Bonarskiego. Bytomskiemu pokazowi nowej wersji obrazu  towarzyszy szablon obrazu, który posłuży wykonaniu muralu w przestrzeni Bytomia już po wystawie.


Gdziekolwiek będę, będzie śmierć!

Gdziekolwiek będę, będzie śmierć! to wystawa kultowego zespołu muzycznego Nagrobki, tworzonego przez artystów wizualnych i muzyków – Macieja Salamona i Adama Witkowskiego.

Tytuł został zaczerpnięty z piosenki Dla Grzesia z płyty Stan prac i odwołuje się do starych sentencji moralizatorskich, np. „Media Vita In Morte Sumus” czy „Hodie Mihi, Cras Tibi” etc.
Wystawa podkreśla wizualną stronę twórczości zespołu, obsesyjne odwoływanie do tematu śmierci, współczesne vanitas, tanatyczno-funeralny design. Zaprezentowane zostają m.in.: wideo, rzeźby, instalacje, plakaty, okładki płyt, koszulki i obiekty. Nie stanowią one jedynie dodatku do muzycznej twórczości, ale ułożone są w nową narrację, budującą relacje między pracami, silnie uwidaczniają paradoksalną żywotność śmierci.

Zespół określał czasem swoje działanie terminem nekropolo. Sztuka Nagrobków wymyka się jednak konwencji kabaretu. Jak pisał kiedyś Francis Picabia w Manifeście kanibalistycznym: „Śmierć to poważna sprawa”. Czarny humor, z którego obficie korzystają Nagrobki, ma przecież mocne pokłady egzystencjalne, a dadaistyczna, niskobudżetowa strategia DIY (do it yourself) uwydatnia kruchość i przygodność losu. Adam Witkowski podkreślał zresztą w jednej z rozmów: „Myślę, że wszystko jest tu mówione bez ironii, tylko prostota użytych słów decyduje o ironicznym wrażeniu. Uniknie tematu śmierci jest ironią losu i cechą współczesnej, zachodniej kultury”.

Czy warto na życie nakładać śmiertelną perspektywę? Z drugiej jednak strony, czy da się jej nie stosować, jeśli już się raz zaczęło? Refleksji nad śmiercią, a więc myśli fundamentalnej i zagarniającej dla siebie inną optykę, nie da się zatrzymać. Świadomość śmierci nie przestaje już towarzyszyć myślącemu, naznaczając bezsensem przyszłe życie lub doprowadzając do pogodzenia się z nieuchronnym (amor fati). Jak miał ponoć powiedzieć Sokrates: „Zdaje się, że ci, którzy się z filozofią zetknęli, jak należy, niczym innym się nie zajmują, jak tylko tym, żeby umrzeć i nie żyć, a ludzie bodaj tego nie wiedzą” (Platon, Fedon).
                                                                                                          Stanisław Ruksza, kurator wystawy

Wystawa powstaje w koprodukcji z TRAFO – Trafostacją Sztuki w Szczecinie, gdzie zostanie zaprezentowana pod koniec 2017 roku.


Second Moon Syndrome. Ania Witkowska, Adam Witkowski

Kuratorka: Emilia Orzechowska

Miejsce:  Muzeum Górnośląskie, plac Sobieskiego 2

Second Moon Syndrome to praca "wędrująca" od 2013 r. Na wiosnę przemieści się z Dolnego na Górny Śląsk, by zaświecić w Bytomiu przy Muzeum Górnośląskim.

Zawieszenie sztucznie świecącego, drugiego księżyca, to zabieg pozwalający wykreować kontrmiejsce, tożsame z istniejącym, ale odmienne w swej aurze, tworzące iluzję. Poprzez drugi księżyc artyści próbują idealizować przestrzeń, poszerzając ją o oniryczne doświadczenie patrzącego. Poczucie swojskiego bezkresu jest inspirujące. Obie strony księżyca są zawsze jasne.

                                                                                                                                                      (za: http://kronika.org.pl/)

Wernisaż odbędzie się 21 kwietnia o godzinie 19:00 w CSW Kronika (Rynek 26). Po wernisażu o godz. 22:00 odbędzie się koncert zespołu Nagrobki w TSA Wolne Tory. Wejściówki do odbioru podczas otwarcia w Kronice.


Wystawy potrwają do 12 czerwca

CSW Kronika, Rynek 26

Komentarze:

Twoja ocena:

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.


Wyszukaj:

Archiwum:

  • Lipiec (0)
  • Sierpień (0)
  • Wrzesień (0)
  • Październik (0)
  • Listopad (0)
  • Grudzień (0)

Kalendarium: